Olof Marsja werkt met sculpturale expressies waarin hij op intrigerende wijze de ultramoderne digitale realiteit en popcultuur verweeft met de geschiedenis en tradities van zijn Sámi-erfgoed, in het bijzonder de Duodji (Sámi ambacht). Ambacht en materiaalgebruik staan centraal in Marsja’s praktijk, en zijn werk wordt gekenmerkt door een rijke gelaagdheid aan praktische kennis en culturele referenties. Deze vertaalt zich in hybride vormen waarmee hij op zowel serieuze als humoristische wijze vragen stelt over geschiedenis, identiteit en de hedendaagse wereld.
Marsja behaalde zijn BFA aan de Konstfack University of Arts, Crafts & Design in Stockholm (2017). Hij ontving onder meer het Maria Bonnier Dahlin Stipendium (2019) en het Stena Foundation Culture Scholarship (2023).
Recente tentoonstellingen vonden plaats in onder andere: Örebro Konsthall (Örebro, 2025), Gammel Strand (Kopenhagen, 2024), Buffalo AKG Art Museum (Buffalo, 2024), Museum of Contemporary Art Kiasma (Helsinki, 2024), Göteborgs Museum of Art (2023), NEVVEN (Bologna, 2024 en Göteborg, 2021), Göteborgs Konsthall (2023 en 2020), Moderna Museet (Stockholm, 2022), de Lyon Biënnale voor Hedendaagse Kunst (2022), de Luleå Biënnale (2022 en 2018), The Sámi Center for Contemporary Art (Karasjok, 2021), het Röhsska Museet (Göteborg, 2021), en Bonniers Konsthall (Stockholm, 2019).
Marsja woont en werkt in Göteborg, Zweden.
- Tentoonstelling
:
- Tentoonstelling
:
- Tentoonstelling
: