We zijn momenteel gesloten.We zijn weer open op vrijdag 6/9 om 19:00

You have

items in your cart

Podcast #10

Emily Hunt

15-11-2022

For this podcast, we sat down with artist-in-residence Emily Hunt, who did a working period at 1646 in October and November 2022.

During her residency period, Emily explored the archetype of the naked ageing female body, or the ‘crone’ (an old and supposedly ugly woman), in 16th and 17th century print-making. Being often portrayed as diabolical and witch-like, these images impacted public opinion, eventually causing actual physical harm to women.

So how did this portrayal of older women arouse and stoke fear in the viewer? And what was the effect on the psyche of society in relation to the naked ageing female body? How do irrational and mystical beliefs relate to the creative act? And is it dangerous to put art out into the world that addresses the occult?

Info

Over Emily Hunt:

Emily is geboren in Australië, maar woont en werkt sinds 2017 in Berlijn. Haar praktijk is veelzijdig: van etsen tot keramiek en van schilderijen tot monotypes. Met een achtergrond als handelaar in zeldzame boeken heeft Emily een encyclopedische benadering van kunst maken – met invloeden uit de geschiedenis van ornament, visionaire kunst en wetenschappelijke magische teksten. Haar werk richt zich voornamelijk op afbeeldingen van oudere vrouwen door de geschiedenis heen, en haar praktijk is als een vorm van verlossing voor de achtergestelde oudere vrouwenfiguur. Een interesse in magie en spiritualiteit ligt ten grondslag aan veel van Emily’s werk, waarbij afbeeldingen van heksen tijdens de Duitse Renaissance en het ‘spirit-board’ als een communicatiemethode Emily’s wetenschappelijke achtergrond illustreren met een mystieke draai.

Emily runt Big Ego Books met Raquel Caballero sinds 2015 en was co-redacteur van DUKE Magazine, een kunstenaarstijdschrift dat zich richt op Australische kunstenaars en zuinigheidscultuur tussen 2005-2009. Ze werd geselecteerd als deelnemer voor het Goldrausch Künstlerinnen Projekt 2020. Recente solotentoonstellingen had zij onder meer bij Jobcenter Aufgelande Orte Psychic Places, Galerie Wedding (2021), The Machine Elves’ Shoes, Sonneundsolche, Düsseldorf (2021) en ze deed mee aan groepstentoonstellingen als Existing Other – The Future of Coëxistentie in Savannah Center for Contemporary Art, Ghana (2022) en Aliens are Temporary in Kunstraum Kreuzberg, Berlijn. Emily’s werk is tentoongesteld in het Hans Arp Museum (Rolandseck, DE), Museum of Contemporary Art (Sydney, AU) Zitadelle Spandau Museum (Berlijn, DE) Sim Smith Gallery (Londen, GB) Te Uru Waitakere Contemporary Gallery (Auckland, NZ) en Monopol Galerie (Warschau, PL).

Deel

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerd