We zijn momenteel open.We're currently open until 18:00

You have

items in your cart

Emily Hunt

A RADICAL MYSTERY

Over het occulte in kunst

:

01/10/2022 –
– 30/11
30/11/2022

Hoe verhouden irrationele en mystieke overtuigingen zich tot creativiteit of een creatieve handeling? En kan kunst die het occulte aanspreekt gevaarlijk zijn? Met A Radical Mystery verkende Emily het archetype van het naakte verouderde vrouwenlichaam in de 16e en 17e-eeuwse prentkunst. Omdat deze vrouwen vaak werden afgeschilderd als duivels en heksachtig, beïnvloedden deze beelden de publieke opinie en veroorzaakten ze uiteindelijk ook fysieke schade aan vrouwen. Hoe wakkerde dit soort afbeeldingen van oudere vrouwen angst bij de kijker aan? En wat was het effect op de psyche van de samenleving in relatie tot het naakte verouderde vrouwenlichaam?

Uitgangspunt van Emily’s onderzoek was een Nederlandse prentmaker genaamd Jacques De Gheyn (1565-1629), die de oudere vrouw in zijn prenten als horrorfiguur gebruikte. Om de psychologische en mogelijk schadelijke effecten van De Gheyn’s prenten op de samenleving te onderzoeken en bloot te leggen, werkte Emily samen met De Grafische Werkplaats, een centrum voor grafiek en drukwerk in Den Haag, waar ze zelf een serie etsen maakte die gericht was op de emoties en bedoelingen achter de prenten van De Gheyn.

Naast het gebruik van meer traditionele technieken, zoals etsen en het gebruik van de drukpers, richtte Emily zich ook op een ander gebied van haar onderzoek, namelijk het mystieke en mysterieuze. Met digitale prints in combinatie met haar eigen aquareltekeningen maakt Emily een ‘Spirit-board’, waarmee ze het ‘ideomotorische effect’ kan verkennen: een onbewuste en onvrijwillige fysieke beweging, waarbij onbewuste kennis een kanaal opent vanwaaruit kunst gemaakt kan worden.

Info

Over Emily Hunt is geboren in Australië, maar woont en werkt sinds 2017 in Berlijn. Haar praktijk is veelzijdig: van etsen tot keramiek en van schilderijen tot monotypes. Met een achtergrond als handelaar in zeldzame boeken heeft Emily een encyclopedische benadering van kunst maken – met invloeden uit de geschiedenis van ornament, visionaire kunst en wetenschappelijke magische teksten. Haar werk richt zich voornamelijk op afbeeldingen van oudere vrouwen door de geschiedenis heen, en haar praktijk is als een vorm van verlossing voor de achtergestelde oudere vrouwenfiguur. Een interesse in magie en spiritualiteit ligt ten grondslag aan veel van Emily’s werk, waarbij afbeeldingen van heksen tijdens de Duitse Renaissance en het ‘spirit-board’ als een communicatiemethode Emily’s wetenschappelijke achtergrond illustreren met een mystieke draai. Emily runt Big Ego Books met Raquel Caballero sinds 2015 en was co-redacteur van DUKE Magazine, een kunstenaarstijdschrift dat zich richt op Australische kunstenaars en zuinigheidscultuur tussen 2005-2009. Ze werd geselecteerd als deelnemer voor het Goldrausch Künstlerinnen Projekt 2020. Recente solotentoonstellingen had zij onder meer bij Jobcenter Aufgelande Orte Psychic Places, Galerie Wedding (2021), The Machine Elves’ Shoes, Sonneundsolche, Düsseldorf (2021) en ze deed mee aan groepstentoonstellingen als Existing Other – The Future of Coëxistentie in Savannah Center for Contemporary Art, Ghana (2022) en Aliens are Temporary in Kunstraum Kreuzberg, Berlijn. Emily’s werk is tentoongesteld in het Hans Arp Museum (Rolandseck, DE), Museum of Contemporary Art (Sydney, AU) Zitadelle Spandau Museum (Berlijn, DE) Sim Smith Gallery (Londen, GB) Te Uru Waitakere Contemporary Gallery (Auckland, NZ) en Monopol Galerie (Warschau, PL).

Deel

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerd