We zijn momenteel gesloten.We zijn weer open op zaterdag 7/12 om 13:00

You have

items in your cart

Fiona Lutjenhuis

Ankhmania

:

22/11/2024 –
– 19/01
19/01/2025

Mensen hebben altijd gezocht naar antwoorden die voorbij het rationele reiken, in een poging de vaak harde werkelijkheid waarin we ons bevinden te verklaren. Fiona Lutjenhuis groeide op in een sekte met een heel ander wereldbeeld dan haar tijdgenoten. Nadat ze haar familie had verlaten, kwam ze geleidelijk in het reine met deze opvoeding en vond ze een manier om het hoofdonderwerp van haar artistieke praktijk te maken.

Geheime genootschappen, een mix van sciencefiction en esoterie, bovennatuurlijke wezens van andere planeten – ze kreeg het allemaal te horen als kind en ontwikkelde een sterke autonome rationaliteit om alles te begrijpen.

De titel van de tentoonstelling Ankhmania, Lutjenhuis’ totaalinstallatie bij 1646, raakt aan een intieme herinnering. Het verwijst naar de naam van een buitenaards wezen dat zeer aanwezig was in Lutjenhuis’ familie. Het was zowel een helend instrument als een boodschapper die via spirituele mediums werd gekanaliseerd. Het verwijst ook naar het oude Egyptische symbool ‘Ankh’, dat staat voor eeuwig leven, onsterfelijkheid, dood en wedergeboorte en was een integraal onderdeel van de decoraties in het huis.

In de tentoonstelling worden thema’s zoals het bovennatuurlijke, de dood, god(en) en religie verkend. Te midden van brood bakken, psychedelische omgevingen, een gevoel van parallelle werelden, verwarring en humor, laat de kunstenaar ons reflecteren op de invloed die denkbeeldige werelden kunnen hebben op ons begrip van de werkelijkheid.

De tentoonstelling is mogelijk gemaakt door het genereuze bruikleen van Collectie Museum Helmond.

Info

Over Fiona Lutjenhuis (Zevenaar, 1991) woont en werkt in Amsterdam. Zij studeerde aan ArtEZ University of the Arts, Arnhem (2010-2014) en sinds 2022 is zij resident aan de Rijksakademie in Amsterdam. Fiona Lutjenhuis maakt illustraties, publicaties, schilderijen en animaties waarin zij de religieuze heritage van haar jeugd zichtbaar maakt: van installaties naar kunstenaarsboeken en van werk in opdracht naar zelf geïnitieerde projecten.  Haar speculatieve beeldtaal past perfect in het hedendaagse discours over een postpositivistische samenleving. In elk beeld kunnen we de humor en moed voelen om in werelden zonder bolwerken te duiken. In zekere zin zou je kunnen zeggen dat ze op ons voorloopt in het intiem zijn met bovennatuurlijke overtuigingen en ook alledaagse kennis.

Deel

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op whatsapp
Delen op email

Gerelateerd