We zijn momenteel gesloten.We zijn weer open op zondag 18/5 om 13:00

You have

items in your cart

wysiwyg

Glued & Screwed

filmvertoning

:

25/09/2024 –
– 30/11

Glued & Screwed is een filmprogramma georganiseerd door experimentele vertoningsplatforms en is als filmavond een platform voor experimenten voor (jonge) kunstenaars, ontwerpers en andere makers, zowel internationaal als lokaal. Vooral de films die in de reguliere filmomgevingen gemist worden, krijgen hier een podium. Zie het als een reis naar een meer experimentele omgeving, een verkenning van visuele vocabulaires.

Voor de 19e editie van Glued & Screwed stelde 1646 het filmprogramma samen. Met als middelpunt 1646’s vroegere exposant Sam Keogh en wysiwyg’s langdurige medewerker Juan Arturo García, belooft het programma een intrigerend abstracte en licht grillige metafysische reis in de wereld van (ontmantelde) wetenschappelijke locaties. Het programma begint in een kernreactor in Bogotá en zoomt geleidelijk uit, waarbij de vele lagen worden onthuld die deze vaak geheimzinnige maar altijd ontoegankelijke ruimtes van regerende megastructuren omgeven.

Het programma loopt van 21:15 tot 23:30, inclusief Q&A.

Ticket informatie

Gratis toegankelijk met Cineville. Jongeren onder de 27 (of studenten) kunnen al naar binnen voor €5. Ooievaarspas €6, CJP €9,50, regulier ticket €12.
Hoe dan ook, koop je ticket(s) hier.

Filmprogramma

Twelve Tales Told (Oostenrijk, 2014) van Johann Lurf
4 minuten
Geen dialoog

We kennen allemaal dat gevoel van opwinding wanneer die geanimeerde logo’s van Hollywoodproductiemaatschappijen op het scherm verschijnen vlak voordat een grote blockbusterfilm begint. Het is het teken van mogelijkheden, het begin van een epische reis die je gaat maken vanuit je luie stoel in de bioscoop of op de bank in je woonkamer. Lurfs slimme titel Twelve Tales Told verzamelt een dozijn van de meest iconische intro’s en verweeft ze in een vier minuten durende, hectische montage die onschuldig en grappig begint, maar al snel uitgroeit tot een indrukwekkend videokunstwerk dat een belangrijk aspect van de filmervaring belicht.

Time, Displaced (Colombia/Nederland, 2023) van Juan Arturo García
20 minuten
Engelse ondertiteling

Time, Displaced vindt voornamelijk plaats in de IAN-R1 kernreactor in Bogotá, Colombia. De reactor, die in 1965 werd geïnstalleerd en door de Amerikaanse regering werd geschonken in het kader van het Atoms for Peace-programma, wordt gebruikt voor het bestuderen van geomorfologie en geochronologie. De film, zelf een mysterieuze mix van documentaire en semi-fictieve verhalen, versmelt onderwerpen die onwaarneembaar zijn voor het oor met een medium waarin ze onwaarneembaar zijn voor het oog.

RECONNAISSANCE (Oostenrijk, 2012) van Johann Lurf
5 minuten
Geen dialoog

De oorverdovende stilte in RECONNAISSANCE dwingt al je energie naar je ogen, zodat je volledig kunt genieten van de betoverende opnamen van het inmiddels buiten gebruik gestelde Morris Reservoir bij de Californische stad Azusa. De voyeuristische blik van Lurfs camera op grote afstand zorgt voor een fascinerend parallax-effect en een griezelige spanning. Zijn keuze om volledig af te zien van geluid biedt een conceptueel briljant contrast met de intrigerende geschiedenis van de locatie als een militaire torpedo-testplaats voor onderwateroorlogsvoering, waar ooit luide explosies door het terrein galmden.

Silicon Valley (Ierland, 2024) van Sam Keogh
15 minuten
Engelse dialoog, geen ondertiteling

Silicon Valley legt een bezoek vast aan drie bezoekerscentra in en rond het beroemde Silicon Valley in San Francisco, het wereldwijde centrum van hoogwaardige technologie en (wetenschappelijke) innovatie. Alsof hij per ongeluk op een obscure Youtube-video met slechts 27 views stuitte, presenteert kunstenaar Sam Keogh de ervaring aan de hand van beelden die hij met zijn iPhone SE heeft gemaakt. Deze drie locaties geven een fascinerend, vernederend inzicht in hoe baanbrekend wetenschappelijk onderzoek een verrassend alledaags cultureel effect kan hebben op de wereld om ons heen.

The Clearing (Nederland, 2022) van Marco Douma en Roel Meelkop
8 minuten
Geen dialoog

De veelzeggende titel van The Clearing had niet passender kunnen zijn. We beginnen met staren in de uitgestrekte leegte van het doordringende witte scherm van de bioscoop – is dit de ontruiming waarnaar in de titel wordt verwezen? Begeleid door het ambient geluidsstuk van Roel Meelkop vult het scherm zich geleidelijk met de abstracte houtskooltekeningen van co-regisseur Marco Douma – misschien is dit de handeling van het opruimen waarnaar de titel verwijst? Uiteindelijk biedt de film een prachtig abstracte, metafysische ervaring, die je in een acht minuten durende, ontspannende maar tot nadenken stemmende trance brengt – vooral wanneer je de film bekijkt in de context van een verduisterde bioscoopruimte.

Zorg dat je deze filmavond niet mist en kom op 25 september naar Filmhuis Den Haag!

Info

Over wysiwyg (what you see is what you get) is een organisatie uit Den Haag die ruimte creëert voor kunstenaars met een filmpraktijk. Door te experimenteren met evenementen, programmering en dialoog versterkt wysiwyg de speelse uitwisseling tussen kunstenaars, publiek en werken. Door het verweven van lokale en internationale netwerken geven ze kunstenaars met een filmpraktijk een sterkere positie in het filmlandschap. wysiwyg wordt gerund door Ruben Verkuylen, Mike Kokken en Julian Doove.
Locatie
Filmhuis Den Haag

Deel

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op whatsapp
Delen op email

Gerelateerd