We zijn momenteel open.We're currently open until 18:00

You have

items in your cart

Su Hui-Yu

in gesprek met Julian Ross

:

08/12/2022 –
– 30/11

De afgelopen jaren gebruikte Su Hui-Yu de methode van “re-shooting” om nieuw werk mee te creëren. Deze methode omvat het maken van nieuwe films op basis van oude films, en stelt de kunstenaar in staat de geschiedenis te herzien en erover na te denken. Via deze methode herziet Su bepaalde figuren, gebeurtenissen en dingen uit het verleden die nog niet voltooid zijn, waarop een taboe rust en die wellicht verkeerd begrepen worden. Met zijn werk creëert Su nieuwe openbaringen en onthult hij actieve historische gezichtspunten, waarbij hij ingaat op het verband tussen massamedia, popcultuur, herinneringen aan het krijgsrecht, en de postkoloniale geschiedenis van Taiwan en Oost-Azië.

Een voorbeeld hiervan is zijn eerste solotentoonstelling in Nederland, getiteld The Cinema of Séance, die in 2021 plaatsvond bij 1646. Deze tentoonstelling hield zich bezig met taboes uit het verleden en het heden, en onderzocht het mechanisme van onderdrukking en bevrijding dat verbonden is met Taiwanese culturele waarden. Su onderzocht de grenzen van lichamen, seksualiteit en de verstrengeling van sociaal-politieke gedragingen en verboden. De kunstenaar maakte de weg vrij voor de mogelijkheid om de geschiedenis te herzien en aan te vullen met zijn reflectieve praktijk, het “re-shooting” van vroege Taiwanese experimentele films.

Voor zijn evenement bij 1646 ging Su in gesprek met curator, schrijver en onderzoeker Julian Ross. Interessant in verband met Su’s thematiek is Julian’s lopende onderzoek naar Japanse ‘expanded cinema’ (film, video, multimedia performance of immersieve installatie die de grenzen van film bevraagt). Zijn voornaamste interesses liggen bij bewegend beeld van kunstenaars, Aziatische cinema, videoinstallatie en performance, videokunst en wereldcinema. Sinds zijn PhD over Japanse ‘expanded cinema’ werkte Julian aan verschillende curatoriële projecten, zoals die in samenwerking met het Eye Filmmuseum (Amsterdam), MoMA (New York), Tate Modern (Londen), het International Film Festival (Rotterdam), waaronder vele anderen. Julian’s onderzoek is een historische studie die niet alleen de studie van expanded cinema wil internationaliseren, maar ook het lokale kritische discours van die periode als bijdrage wil beschouwen.

Info

Over Su Hui-Yu: Su Hui-Yu is geboren in Taipei in 1976. Hij behaalde zijn MFA aan Taipei International University of the Arts in 2003 en is sindsdien actief als kunstenaar. Su maakte deel uit van gerenommeerde internationale film festivals, tentoonstellingen en kunstinstellingen, waaronder het IFFR (Rotterdam), OzAsia festival (Adelaide, AUS), de Videonale (Bonn, DE), PERFORMA (New York, VS), Wuzhen Contemporary Art Exhibition (CHN), MOCA Taipei (TW), Kaohsiung Museum of Fine Arts (TW), San Jose Museum of Art (USA), Herbert F. Johnson Museum of Art at Cornell University (USA), Casino Luxemburg – Forum d’art contemporain (LU), Bangkok Arts and Culture Center (TH) en Power Station of Art (Shanghai, CHN). In 2017 presenteerde IFFR Rotterdam een retrospectief van Su’s videowerk, en zijn video Super Taboo ging in première tijdens de Tiger Awards Competition for Short Films. Su deed ook mee aan de Tiger Short Competition in 2019 met The Glamorous Boys of Tang. Meer informatie op www.suhuiyu.com

Deel

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerd