:
Voor Kafka for Kids and The Dust Channel, veranderd de tentoonstellingsruimte van 1646 in een filmhuis. De publieke première van de nieuwe, grootse twee uur durende film Kafka for Kids gemaakt door kunstenaar, schrijver en filmmaker Roee Rosen, gaat gepaard met een screening van zijn film The Dust Channel uit 2017. Rosen’s werk onderzoekt verlangen en structureel geweld. De gangbare gedragsvormen die uit dat verlangen en geweld voortvloeien bevraagt hij, en keert hij binnenstebuiten door middel van fictie, ironie en herziening. Met zijn tentoonstelling bij 1646 biedt Rosen een kritische blik op de private perversie en socio-politieke fobieën van de Israëlische samenleving. Hierbij kaart hij ook de complexiteit van het opgroeien onder de militaire wet in de bezette gebieden aan. Dit doet hij met humor en poëzie. Met als hoofdrolspelers Franz Kafka’s kakkerlak genaamd Samsa, een speelgoed orkest, de Brenger van Slecht Nieuws, en een Dyson DC07 stofzuiger.
Kafka for Kids (111 min.) komt in de vorm van een muzikale pilot episode van een televisieserie waarin Kafka’s verhalen behapbaar gemaakt worden voor peuters. De film gaat in première voor de jury van de IFFR 2022 Tiger Competition, waarna het voor het publiek te zien zal zijn in het filmhuis van 1646. Middels zijn film, waarbij in een kindertelevisieprogramma Kafka’s klassieker De Gedaanteverwisseling verteld wordt, stelt Rosen ingewikkelde onderwerpen aan de kaak. Opa leest het verhaal voor aan het kind in het magische verhalenhuis, terwijl zij omringd zijn door figuren als mevrouw Lamp, meneer Tafel en de Brenger van Slecht Nieuws. Deze vrienden vertellen het verhaal en zingen liedjes terwijl ze begeleid worden door een speelgoed orkest. Het vertellen van dit verhaal aan een kind wordt gecontrasteerd met reflecties op hoe belangrijk de wet was in Kafka’s literatuur en leven. Hierbij komen bepaalde vragen op: op zowel emotioneel en denkbeeldig vlak, als op het vlak van legaliteit en politiek. Wat is een kind? En tot wanneer is een kind een kind? De film ondergaat vervolgens een gedaanteverwisseling wat leidt tot een onderzoek naar hoe de militaire wet in bezette gebieden definieert wat ‘kind zijn’ precies inhoudt. Echter zijn zelfs deze concrete, wettelijke feiten vermengd met het persoonlijke en het erotische.
The Dust Channel (23 min.) is gemaakt naar aanleiding van de meest recente Documenta (no. 14) in 2017. De film komt in de vorm van een operetta met een Russisch libretto, en vertelt het verhaal van een Dyson DC07 stofzuiger in de context van een Israëlisch huishouden. Een diepe angst voor vuil en stof doordringt het gezin, wat resulteert in een extreme obsessie met schoonmaakapparaten: een hand streelt het gele plastic van de stofzuiger op intieme wijze. Tegelijk wordt het stof gelijkgesteld aan zand, waarbij het beeld langzaam afglijdt naar een detentiecentrum voor Afrikaanse asielzoekers in de Negev woestijn. De film toont het gelaagde narratief van individuele en collectieve socio-politieke fobieën binnen de Israëlische samenleving, in combinatie met hun vrije tijd en genot, en hun overdaad aan rijkdom en perversie.
Tijdens de tentoonstelling hadden we een leestafel met meerdere publicaties van Roee Rosen, in samenwerking met Page Not Found in hun boekenwinkel verderop in de straat.
Kafka for Kids en The Dust Channel zijn mede mogelijk gemaakt door cinematograaf Avner Shahaf en editor Max Lomberg, met muziek gecomponeerd door Igor Krutogolov. Kafka for Kids werd gespeeld door Hani Furstenberg, Jeff Francis, Eli Gornstein, Yam Umi, Yifeat Ziv, Yiftach Mizrachi, Orna Katz, Ayelet Robinson, Nadya Kucher, Hillel Benjamin Rosen and the Igor Krutogolov Toy Orchestra. The Dust Channel werd gespeeld door Inbar Livne Bar-On and Yoav Weiss.
Roee (b. 1963) is een Israëlisch-Amerikaans kunstenaar, filmmaker en schrijver, wiens werk verschillende representaties van verlangen en structureel geweld onderzoekt. Hij staat bekend om zijn gelaagde en provocerende werk dat de grenzen tussen het verleden en het heden, documentaire en fictie, en politiek en erotiek betwist. Door middel van fictieve karakters en iconografische motieven en codes refereert de kunstenaar aan, en transformeert hij niet alleen de canon van de historische avant-garde, maar ook populaire media, politieke propaganda, en klassieke kinderverhalen.
Roee’s werk is tentoongesteld bij het Film Festival Venetië (2011), Documenta 14 (2016), het Oberhausen Film Festival (2012), La Roche sur Yon festival (2013), en FICUNAM festival, Mexico City (2018), het Centre Pompidou, Parijs (2018), het Arts Project Centre, Dublin (2019), en Charlottenborg Kunsthal, Kopenhagen (2019). Zijn film Kafka for Kids is geselecteerd voor de Tiger Competition bij het International Film Festival Rotterdam (2022), en hij stelt zijn werk komend jaar tentoon bij het Kunstmuseum Luzern. Rosen ontving de Orizzonti award voor beste medium-length film (2011); kreeg speciale vermelding bij het Rome International Film Festival (2013); Beste film award bij het Bucharest International Experimental Film Festival (2014) en werd genomineerd voor de European Academy award (2011), naast ontvanger en genomineerde te zijn van verschillende andere awards. Rosen’s twee meest recente boeken werden gepubliceerd door Sternberg Press, en hij werkt op het moment aan een boek dat deels gepubliceerd wordt door Steirischer Herbst. Hij is een professor bij de Ha’Midrasha Faculty of Arts op het Beit Berl College en Bezalel Art Academy of Arts and Design in Israël.
Deel
Video:
Conversation:
Boekhorststraat 125
2512 CN Den Haag
Nederland
Tel: +31 685881236
(10 tot 18 uur, maandag tot en met vrijdag)
Bekijk voor meer contactinformatie onze contact-pagina.
Openingstijden tijdens tentoonstellingen:
Donderdag: 13:00 – 21:00
Vrijdag: 13:00 – 18:00
Zaterdag: 13:00 – 18:00
Zondag: 13:00 – 18:00
Bekijk ons Programma.
Social media:
Facebook
Instagram
Soundcloud
LinkedIn
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg updates over nieuwe projecten.