:
Hoeveel van wie je bent, wordt bepaald door je afkomst?
Kunstenaar Olof Marsja put uit zijn Sámi-erfgoed, het enige officieel erkende inheemse volk van Europa. Door middel van zijn sculpturen, installaties en diep poëtische benadering verdiept Marsja zich in zijn achtergrond. Deze complexe geschiedenis brengt hij in verband met de hedendaagse tijd en uitdagingen.
Je opnieuw verbinden met je afkomst en identiteit kan ontmoedigend zijn, vooral wanneer een cultuur onderdrukt is en soms niet van generatie op generatie is doorgegeven. Het Sámi-volk, erkend als een van de nationale minderheden in Zweden, heeft een lange geschiedenis van misbruik, racisme en culturele onderdrukking moeten doorstaan. Pas in 1977 kreeg het officiële erkenning van het parlement. Die onderdrukking en het beleid van segregatie bestaan nog steeds.
Voor Marsja is kunst een middel om het culturele geheugen terug te winnen en het verhaal in eigen handen te nemen. Zijn werk confronteert sociaal onrecht en transformeert een vergeten verleden tot een levend heden.
In zijn sculpturen gebruikt de kunstenaar ‘assemblage’ als primaire techniek. Naast het mengen van materialen symboliseert deze methode ook de vermenging van verschillende identiteiten.
Op speelse en serieuze wijze raken Marsja’s sculpturen aan thema’s als ‘tussenin-zijn’ en brengt hij hybride wezens tot leven die de grenzen laten vervagen tussen beeldende kunst en Duodji (Sámi-ambacht), inheemse kennis, fantasie, werkelijkheid, mens en dier. Door de symbolen die zij in zich dragen, vertelt de kunstenaar verhalen over het leven en oude mythen.
Olof Marsja werkt met sculpturale expressies waarin hij op intrigerende wijze de ultramoderne digitale realiteit en popcultuur verweeft met de geschiedenis en tradities van zijn Sámi-erfgoed, in het bijzonder de Duodji (Sámi ambacht). Ambacht en materiaalgebruik staan centraal in Marsja’s praktijk, en zijn werk wordt gekenmerkt door een rijke gelaagdheid aan praktische kennis en culturele referenties. Deze vertaalt zich in hybride vormen waarmee hij op zowel serieuze als humoristische wijze vragen stelt over geschiedenis, identiteit en de hedendaagse wereld.
Marsja behaalde zijn BFA aan de Konstfack University of Arts, Crafts & Design in Stockholm (2017). Hij ontving onder meer het Maria Bonnier Dahlin Stipendium (2019) en het Stena Foundation Culture Scholarship (2023).
Recente tentoonstellingen vonden plaats in onder andere: Örebro Konsthall (Örebro, 2025), Gammel Strand (Kopenhagen, 2024), Buffalo AKG Art Museum (Buffalo, 2024), Museum of Contemporary Art Kiasma (Helsinki, 2024), Göteborgs Museum of Art (2023), NEVVEN (Bologna, 2024 en Göteborg, 2021), Göteborgs Konsthall (2023 en 2020), Moderna Museet (Stockholm, 2022), de Lyon Biënnale voor Hedendaagse Kunst (2022), de Luleå Biënnale (2022 en 2018), The Sámi Center for Contemporary Art (Karasjok, 2021), het Röhsska Museet (Göteborg, 2021), en Bonniers Konsthall (Stockholm, 2019).
Marsja woont en werkt in Göteborg, Zweden.
Deel
Boekhorststraat 125
2512 CN Den Haag
Nederland
Tel: (+31) 070 212 58 60
(10 tot 18 uur, maandag tot en met vrijdag)
Bekijk voor meer contactinformatie onze contact-pagina.
Openingstijden tijdens tentoonstellingen:
(Bekijk ons Programma)
Donderdag: 13:00 – 21:00
Vrijdag: 13:00 – 18:00
Zaterdag: 13:00 – 18:00
Zondag: 13:00 – 18:00
Speciale dagen:
Pasen (20-4-2025): Gesloten
Pinksteren (8-6-2025): Gesloten
Kerst (25-12-2025 – 1-1-2026): Gesloten
Social media:
Facebook
Instagram
Soundcloud
LinkedIn
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg updates over nieuwe projecten.