:
Hoeveel van wie je bent, wordt bepaald door je herkomst?
Kunstenaar Olof Marsja put uit zijn Sámi-erfgoed, dat behoort tot Europa’s enige officieel erkende inheemse volk. Met zijn sculpturen, installaties en diep poëtische benadering verdiept Marsja zich in zijn achtergrond en de complexe geschiedenis daarvan, en legt hij verbanden met de hedendaagse tijd.
Je opnieuw verbinden met je erfgoed en identiteit kan een ontmoedigende taak zijn, vooral wanneer een cultuur is onderdrukt en soms niet van generatie op generatie is doorgegeven. Het Sámi-volk, erkend als een van de officiële nationale minderheden in Zweden, heeft een lange geschiedenis van misbruik, racisme en culturele onderdrukking doorgemaakt. Pas in 1977 kreeg het officiële erkenning van het parlement. Die onderdrukking en het beleid van segregatie bestaan nog steeds.
Voor Marsja is zijn kunst een middel om het culturele geheugen terug te winnen en het narratief in eigen handen te nemen. Zijn werk confronteert sociaal onrecht en transformeert een vergeten verleden tot een levend heden.
In zijn sculpturen gebruikt de kunstenaar ‘assemblage’ als primaire techniek. Deze methode symboliseert, naast het mengen van materialen, ook de vermenging van verschillende identiteiten.
Marsja’s werk onderzoekt op speelse en serieuze wijze de tussenruimte. De figuren die hij creëert zijn hybriden die zich bewegen tussen categorieën als beeldende kunst, Duodji (Sámi ambacht), inheemse kennis, fantasie, werkelijkheid, mens en dier. Door de symbolen die zij dragen, vertelt Marsja verhalen over oude mythen en het leven.
Olof Marsja werkt met sculpturale expressies waarin hij op intrigerende wijze de ultramoderne digitale realiteit en popcultuur verweeft met de geschiedenis en tradities van zijn Sámi-erfgoed, in het bijzonder de Duodji (Sámi ambacht). Ambacht en materiaalgebruik staan centraal in Marsja’s praktijk, en zijn werk wordt gekenmerkt door een rijke gelaagdheid aan praktische kennis en culturele referenties. Deze vertaalt zich in hybride vormen waarmee hij op zowel serieuze als humoristische wijze vragen stelt over geschiedenis, identiteit en de hedendaagse wereld.
Marsja behaalde zijn BFA aan de Konstfack University of Arts, Crafts & Design in Stockholm (2017). Hij ontving onder meer het Maria Bonnier Dahlin Stipendium (2019) en het Stena Foundation Culture Scholarship (2023).
Recente tentoonstellingen vonden plaats in onder andere: Örebro Konsthall (Örebro, 2025), Gammel Strand (Kopenhagen, 2024), Buffalo AKG Art Museum (Buffalo, 2024), Museum of Contemporary Art Kiasma (Helsinki, 2024), Göteborgs Museum of Art (2023), NEVVEN (Bologna, 2024 en Göteborg, 2021), Göteborgs Konsthall (2023 en 2020), Moderna Museet (Stockholm, 2022), de Lyon Biënnale voor Hedendaagse Kunst (2022), de Luleå Biënnale (2022 en 2018), The Sámi Center for Contemporary Art (Karasjok, 2021), het Röhsska Museet (Göteborg, 2021), en Bonniers Konsthall (Stockholm, 2019).
Marsja woont en werkt in Göteborg, Zweden.
Deel
Podcast
:
Podcast
:
Video:
Video:
Video:
Video:
Video:
Conversation:
Conversation:
Conversation:
Conversation:
Conversation:
Boekhorststraat 125
2512 CN Den Haag
Nederland
Tel: (+31) 070 212 58 60
(10 tot 18 uur, maandag tot en met vrijdag)
Bekijk voor meer contactinformatie onze contact-pagina.
Openingstijden tijdens tentoonstellingen:
(Bekijk ons Programma)
Donderdag: 13:00 – 21:00
Vrijdag: 13:00 – 18:00
Zaterdag: 13:00 – 18:00
Zondag: 13:00 – 18:00
Speciale dagen:
Pasen (20-4-2025): Gesloten
Pinksteren (8-6-2025): Gesloten
Kerst (25-12-2025 – 1-1-2026): Gesloten
Social media:
Facebook
Instagram
Soundcloud
LinkedIn
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg updates over nieuwe projecten.