We zijn momenteel gesloten.We zijn weer open op donderdag 19/9 om 13:00

You have

items in your cart

Jani Ruscica

Tarwe en Walnoot

:

08/07/2021 –
– 08/08
08/08/2021

1646 kijkt uit naar Tarwe en Walnoot, de komende solotentoonstelling van Jani Ruscica waarin de kunstenaar nieuw werk laat zien.

Tarwe en Walnoot Tbevraagt hoe definiëring werkt, bijvoorbeeld hoe iets tot de essentie wordt gebracht, of hoe en wanneer een ding in een ander ding verandert — het schurkt tegen de grenzen van tekens, binaire indelingen, categorieën. In de tentoonstelling wordt de orde van en relatie tussen tekens en hun betekenis ontplooid en aan de kaak gesteld. Ruscica animeert tekens/symbolen/letters, of krijgen menselijke of dierlijke eigenschappen, ze hebben hun eigen wil of verdwijnen in een patroon, een afbeelding. Definiëring is de essentie van iets vangen in betekenis, in een teken, een woord, in een index of een zin, in een boek dat op de plank komt en daar wordt achtergelaten. Ruscica will deze orde verstoren.

Ruscica speelt met semiotiek. Semiotiek draait om tekens en symbolen en de manier waarop de mogelijke betekenissen die zij uitdragen kunnen verschillen afhankelijk van de lezer. Jani tornt hiermee aan onze manier van omgaan met ambiguïteit, en ons vermogen om de tekens voor onze neus te herkennen. Een vorm of teken kan betekenis hebben zonder daar visueel op te lijken, bijvoorbeeld hoe letters in verschillende talen anders uitgesproken kunnen worden, of hoe handgebaren een lading hebben in verschillende culturen, of de manier waarop een symbol een bepaalde vorm kan aannemen, maar iets totaal anders kan betekenen.

Denk aan de liervogel, die ook terugkomt in Ruscica’s werk ‘Ring Tone (en plein-air)’ (2016), die zich camoufleert door imitatie en vlekkeloos andere vogelzang nadoet, maar ook een autoalarm of kettingzaag of andere kunstmatige geluiden kan imiteren — het is en blijft een zangvogel Wat gebeurt er als de tekens die dingen inzichtelijk maken oneindig veel vormen kunnen aannemen? Lijkt die letter ‘W’ op een stinkdier of is het juist andersom? Vorm en inhoud vloeien vaak in en langs elkaar.

In onze huidige maatschappij is grip op de realiteit afhankelijk van de vergaring van ‘objectieve’ informatie, maar het is dan makkelijk te vergeten dat de drang om de wereld te vatten ook samengaat met uiteenlopende en persoonlijke verhalen. Definiëring betekent ook een zoektocht naar de juiste woorden om een gevoel te omschrijven, en keuze voor transparantie of juist het recht op ondoorzichtigheid over hoe daarmee om te gaan. Betekenis hoeft niet in één mal gegoten te worden, en Tarwe en Walnoot viert deze vloeibaarheid. Punt is, zodra men zoekt naar betekenis in tekens en symbolen wordt het al gauw duidelijk dat niets persé onwrikbaar vaststaat, en wij mensen worstelen al gauw met dergelijke ambiguïteit. Het roept vragen op over hoe we ons best doen de wereld om ons heen vast te stellen of te ‘vangen’ in taal, in haar vormen en geluiden.Tarwe en Walnoot daagt ons uit om een innerlijk gevoel van verandering en verschuiving in beschouwing te nemen en te omarmen.

Ruscica ziet dat verschillende kunstvormen ook geheel eigen bijzonderheden, tradities en histories meedragen. Diens werk kan worden gevonden in de tussenruimten van verschillende kunstvormen, een spel waar juist naar overlapping wordt gezocht. Door het gebruik van verschillende media — houtsnedes, geluid, video, performance, fotografie en sculptuur — onderzoekt Ruscica de verbinding tussen interpretatie en representatie, daar vervagen de grenzen van materie, taal en betekenis.

Info

Over

Jani Ruscica: Ruscica (b. 1978) (die/diens) werd geboren in Savonlinna, Finland groeide op in Italië; de kunstenaar woont in Helsinki. Ruscica heeft veel werken in opdracht uitgevoerd, onder meer voor Camden Art Centre en Animate Projects in Londen, en MoMA PS1, Creative Time en MTV Global in New York. Diens werk was te zien in Everything was Forever Until It Was No More, 1st Riga Biennial (2018); en bij Kiasma Museum of Contemporary Art, Helsinki (2016); en Kunsthalle Detroit, Museum of Contemporary Art (2013).

Ondersteund door
 

Deel

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op whatsapp
Delen op email

Gerelateerd