We zijn momenteel gesloten.We zijn weer open op vrijdag 22/10 om 19:00

You have

items in your cart

Simon Wald-Lasowski

He saved the world from harmony

:

22/10/2021 –
– 21/11
21/11/2021

MetHe saved the world from harmonynodigt Simon Wald-Lasowski de kijker uit om te zien waar rommel een verzameling wordt, om individuele objecten als personages te beschouwen en om eigen verbanden te leggen. Dingen vasthouden en vasthouden is een manier om de tijd te vertragen, het meedogenloze tempo van het dagelijks leven te doorbreken. De kunstenaar spoort ons aan om na te denken, te dagdromen en te rusten, als een uitnodiging om weerstand te bieden aan het genadeloze kapitalistische tempo. Het tempo van deze tentoonstelling wordt bepaald door een monsterlijke patriarchale zandloper.

Wald-Lasowski neemt massa geproduceerde objecten niet zoals ze zijn, hij vervormt ze, breidt ze uit, biedt ze context of, omgekeerd, ontdoet ze ervan. Goedkoop plastic speelgoed krijgt een bewustzijn, ervaart verdriet of paniekaanvallen en stelt existentiële vragen. Door zijn liefde voor kleuren en texturen creëert hij in het oog springend werk dat met een ogenschijnlijk humoristische en ironische lichtheid de diepgaande kwesties van de menselijke aard raakt. Zo ontmoette hij in een Bretons dorp een ietwat beschonken verzamelaar van tollen. Zijn verzameling staat niet in een stofvrije omgeving, maar wordt gedeeld met de gemeenschap in het café, kinderen mogen met de tollen spelen en de dorpelingen verzamelen zelfs mee met de man. Beschouw de tol als een symbool voor de wens continuïteit eindig zou moeten zijn. Doordraaien, draai totdat het wankelen inzet, wankelen tot de tol valt. Alleen met een omgevallen tol kan weer gespeeld worden.

Wanneer wordt het verzamelen iets dwangmatigs, iets ongezonds? Verzamelen is harmonie creëren, het veronderstelt orde, kennis en misschien een vleugje passie. Dan is er het hamsteren: de verzameling ontaardt in chaos, obsessie, verstikking. Simon Wald-Lasowski gaat heen en weer tussen zijn afkeer van en aantrekkingskracht tot bepaalde objecten. Zijn opvattingen, deels geworteld in een opvoeding in de ‘Franse goede smaak’ en deels in een Poolse migranten-kitsch-opvoeding, probeert hij de doorgronden. In He saved the world from harmonybenadrukt Wald-Lasowski de hebzucht, overdaad en obsessies achter het consumentisme. Toch schept hij ook orde en onderstreept hij de symbolische en spirituele waarde van objecten.

Wald-Lasowski is gefascineerd door hamsteraars, verzamelaars en hoe de consumptiemaatschappij ons oplegt dingen, producten in te slaan. Hij herkent de op een zekere manier ziekelijke existentiële behoefte om onszelf te omringen met schijnbaar waardeloze snuisterijen en voorwerpen. Massa-geproduceerde smakeloze gadgets, rommel uit koopjeswinkels en curiosa op de vlooienmarkt hebben vaak een sterke emotionele impact op hem. Door deze objecten te omarmen en te transformeren wordt er een nieuwe symbolische of spirituele betekenis naar boven gehaald. Door het onopvallende en vulgaire te verheerlijken, probeert de kunstenaar commentaar te leveren op de samenleving via de objecten die ons omringen. Verzamel, koester, ook als je eraan onderdoor kunt gaan.

Info

Over Simon Wald-Lasowski (geb. 1980) verzamelt, bestudeert en bespot de iconografie van beelden, objecten en tekens die wijdverspreid zijn in de hedendaagse samenleving. Tegelijkertijd onthult zijn veelvormige praktijk een oprechte liefde voor smakeloze gadgets en obscene curiositeiten, die hij als een bezetene hamstert. De kunstenaar gebruikt objecten als personages in satirische, subversieve installaties die kijkers confronteren met absurde kwesties van het menselijke bestaan en met de enorme onderbuik van ons morbide consumentisme.

Deel

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerd