We zijn momenteel gesloten.We zijn weer open op donderdag 19/9 om 13:00

You have

items in your cart

Su Hui-Yu

The Cinema of Séance

:

05/06/2021 –
– 27/06
27/06/2021

NB: Vanwege de COVID-19 maatregelen kunnen openingsdata van deze tentoonstelling veranderen.

Su Hui-Yu toont nieuw werk in The Cinema of Séance, zijn eerste solo-tentoonstelling in Nederland. Su’s films gaan over de ruimte tussen de geschiedenis en de herinnering, op collectief, universeel vlak en op een persoonlijk, individueel vlak— Hoe rijmt een nationaal verleden met persoonlijke gevoelswereld van het volk? Verwijzend naar een cultgenre uit de Taiwanese cinema van de tachtiger jaren, positioneert de tentoonstelling de sociaalpolitieke turbulentie van die jaren in Taiwan midden in het heden, waardoor niet alleen geappelleerd wordt aan de herinnering, maar worden de zeden en taboes uit zowel uit het verleden als het heden opnieuw verbeeld en voor het voetlicht gebracht.

Er zijn vier werken te zien. Super Taboo (2015), een twee-kanaalse verfiulming van een pornografische publicatie met dezelfde titel, waarin fantasie en erotiek worden behandelt met illegaliteit en beperking als invalshoeken. In The Glamorous Boys of Tang (2018) presenteert Su een reconstructie van een film uit 1985 die werd geschreven door prominent dichter en screenwriter Chui Kang-Chien – a homoerotische fantasie die beweegt over de grenzen van gender en subculturen in Taiwan’s diverse samenleving. Het nieuwste werk, gecoproduceerd door 1646, is The Women’s Revenge, een vijfkanaals video installatie, samen met een print die geïnspireerd is op 80s cult-film bioscoopposters uit Su’s levendige jeugdherinneringen.

Su’s werken zijn gericht op Taiwanese geschiedenis, herinnering, herverbeelding en overtreding. The Cinema of Séance behandelt taboes uit het verleden en het heden, en onderzoekt de werking van onderdrukking en bevrijding die verbonden is aan de zeden van de samenleving op het eiland.

Een paar jaar voordat de staat van beleg in Taiwan, afgedwongen door de Kuomintang (ook bekend als de Chinese Nationalistische Partij), werd opgedoekt eind jaren tachtig, verscheen er in Taiwan in die periode bijvoorbeeld een feministisch cult-genre van wraakfilms met vrouwelijke hoofdfiguren op wraakpad tegen een onderdrukkende samenleving. Deze films boden een uitlaatklep voor de verlangens en seksuele onderdrukking onder het juk van de overheid , maar luidden ook het begin de periode van immense transformatie van het land in.

Su Hui-Yu onderzoekt de grenzen het lichaam, seksualiteit, maar ook de verwikkeling van sociaal-politiek gedrag met verbod en ontzegging. De kunstenaar bouwt aan de mogelijkheid om geschiedenis te herzien en bij te vallen met zijn reflectieve kunstenaarspraktijk, het ‘re-shooten’ van Taiwan’s experimentele cinema. En als inspiratiebron voor Su’s eigen The Women’s Revenge, waarin de kunstenaar ook zelf speelt en meedoet aan de wraakacties, worden de ‘black movies’ in een hedendaagse context geplaatst.

The Cinema of Séance, als titel, is geïnspireerd op Julian Ross zijn essay over Su’s werk, Midnight Séance, en suggereert dat het eerbetoon aan de vergeten spoken uit de filmgeschiedenis is om deze weer tot leven te wekken. Met film-effecten en extreem geweld brengt Su deze cultfilms tot leven in de installaties.

1646 is ook blij om aan te kondigen dat Su van mei tot juli als artist-in-residence bij 1646 zal werken. Daarnaast was Su’s film Women’s Revenge deel van het “IFFR Ammodo Tiger Short Competition 2021” en wordt in juni (tijdens zijn residency bij 1646) een performance gepresenteerd als deel van het Art Directions program van het IFFR. (Deze plannen zijn onderhevig aan mogelijke veranderingen afhankelijk van de nationale maatregelen m.b.t. Covid-19)

The Cinema of Séance bevat thema’s en beelden die als ongeschikt bevonden kunnen worden voor jonge kinderen.

Info

Over Su Hui-Yu: Su Hui-Yu is geboren in Taipei in 1976. Hij behaalde zijn MFA aan Taipei International University of the Arts in 2003 en is sindsdien actief als kunstenaar. Su maakte deel uit van gerenommeerde internationale film festivals, tentoonstellingen en kunstinstellingen, waaronder het IFFR (Rotterdam), OzAsia festival (Adelaide, AUS), de Videonale (Bonn, DE), PERFORMA (New York, VS), Wuzhen Contemporary Art Exhibition (CHN), MOCA Taipei (TW), Kaohsiung Museum of Fine Arts (TW), San Jose Museum of Art (USA), Herbert F. Johnson Museum of Art at Cornell University (USA), Casino Luxemburg – Forum d’art contemporain (LU), Bangkok Arts and Culture Center (TH) en Power Station of Art (Shanghai, CHN). In 2017 presenteerde IFFR Rotterdam een retrospectief van Su’s videowerk, en zijn video Super Taboo ging in première tijdens de Tiger Awards Competition for Short Films. Su deed ook mee aan de Tiger Short Competition in 2019 met The Glamorous Boys of Tang. Meer informatie op www.suhuiyu.com
Links
Ondersteund door

Deel

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op whatsapp
Delen op email

Gerelateerd