We zijn momenteel open.We're currently open until 18:00

You have

items in your cart

Ádám Ulbert

The unnamed signaled: “During belief systems of planetary worry, all trajectory leads back to heliocentrism”

een lezing performance

:

11/07/2023 –
– 30/11

Kom langs op dinsdagavond 11 juli voor de afsluiting van Ádám Ulbert’s residency bij 1646. Tijdens het evenement zal Ádám een lecture performance uitvoeren terwijl hij de meest recente ontwikkelingen van zijn project Pannonian Sea Perspectives met ons deelt.

Tijdens zijn verblijf bij 1646 werkte Ádám verder aan zijn project gebaseerd op een schilderij van de 20e-eeuwse Hongaarse schilder Dezső Mokry-Mészáros, getiteld Life on alien planet (Devilhead) 1908 (zie afbeelding hieronder). De kunstenaar onderzoekt de intellectuele oorsprong van het schilderij en zijn natuurlijke omgeving. Het hebben van ruimte voor onderzoek aan de Haagse kust vormde voor Ádám dan ook de perfecte situatie om te tekenen, schilderen, schrijven en veldstudies uit te voeren om zijn project verder te ontwikkelen.

Al schrijvend reflecteert Ádám op de ‘diepe tijd’ (of geologische tijd) en het ontstaan van de planeet Aarde aan de hand van de ‘Gaia-theorie’ van wetenschapper/milieudeskundige James Lovelock. Ook schrijft hij over hoe laat 19e en vroeg 20e eeuwse vitalistisch-ecologische theorieën – zoals de ‘ontologie van animatie’ van Sergei Eisenstein – de algemene culturele denkwijze van bepaalde kunstenaars en denkers in die tijd beïnvloedden en de basis vormden van wat ecologisch denken nu is. Daarmee reflecteert Ádám ook op de rol van algen en zeewier in ons ecosysteem en over hoe onmisbaar ze zijn voor het leven op aarde.

In zijn lezing bij 1646 zal Ádám het hebben over zon, water en algen. Hij zal zijn ‘solar-fiction’ verhaal voorlezen, waarin hij ons laat kennismaken met een soort personages die de ‘naamlozen’ worden genoemd:

De naamlozen verschenen voor het eerst in het jaar 2025. Niet lang nadat de eerste zonnevlammen de grootste magnetische stormen ooit in de moderne geschiedenis veroorzaakten.
De naamlozen doken vanaf dat moment steeds vaker en intenser op.
De wetenschap heeft al ontdekt dat zonnevlammen, die zich gewoonlijk herhalen in cycli van 11 jaar, het aantal sterfgevallen door hartfalen onder de menselijke bevolking kunnen vermenigvuldigen. Hoewel ze de komende zonnevlamactiviteit al in 2022 voorspelden, had niemand verwacht dat in ’25 meerdere opeenvolgende zonnevlammen – of zonnestormen – ook het kosmische plasmaveld zouden kunnen verstoren.
Naar alle waarschijnlijkheid kunnen de naamlozen in ons zonnestelsel zijn geïnfiltreerd door een gat dat is ontstaan door de uitbarstingen van de Zon. Sinds die stormen en het verschijnen van de nieuwe intelligente wezens, proberen we alleen maar te begrijpen wie ze zijn en wat ze willen. Want vanaf het begin was het duidelijk dat ze iets van ons wilden.

Naast een lezing performance laat Ádám zijn nieuwe videoanimatie en een kleine serie schilderijen zien waar hij de afgelopen maand aan heeft gewerkt.

Kom langs op dinsdag 11 juli vanaf 19:00. Ádám’s lezing begint om 19:30 en duurt 30 minuten lang.

Ádám’s residency werd mogelijk gemaakt in samenwerking met de Budapest Galéria.

Info

Over Ádám Ulbert:

Ádám Ulbert is kunstenaar en onderzoeker in Boedapest, Hongarije. In zijn kunstpraktijk is hij vooral geïnteresseerd in hoe onze hedendaagse ecologische gevoeligheid als een nodige nieuwe mentaliteit kan fungeren. Een mentaliteit die ons een veelomvattender blik kan geven op het leven en de natuur, wat in contrast staat met positivistische, mechanistische en objectificerende standpunten. Voorbij de logica van wetenschap dat de dingen wil benoemen en categoriseren, is Ádámvooral geïnteresseerd in de mogelijkheden van niet-menselijke narratieven; van de verbeelding en het ‘bijna’ fictieve. Hij bevraagt of – als alles gebaseerd is op biologie en eraan linkt – non-organische wezens gelinkt kunnen zijn aan organische lichamen door middel van een soort elastische morfologie. Hoe zou deze biomorfische gevoeligheid een modus kunnen zijn voor empathische representatie dat de menselijke conditie in relatie tot andere entiteiten in kaart brengt?

Ádám toonde zijn werk bij de Paris Internationale in Parijs, Karlin Studios in Praag en het Stedelijk Museum Bureau in Amsterdam, naast een selectie galeries in Boedapest zoals Longtermhandstand, ENA Viewing Space, Pince, Arkatell projectspace en Trapéz Gallery.

Ondersteund door

Deel

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op whatsapp
Delen op email

Gerelateerd