We zijn momenteel gesloten.We zijn weer open op vrijdag 21/11 om 19:00

You have

items in your cart

Agnieszka Polska

Travels in scale

:

21/11/2025 –
– 18/01
18/01/2026
A digital composition featuring an orange sun interspersed with the face of a toddler with large brown eyes and a blue tear, set against a black background.

Dit najaar komt de internationaal geprezen beeldend kunstenaar en filmregisseur Agnieszka Polska naar Den Haag om 1646 te vullen met haar meeslepende videowerken en installaties.

In haar werk wisselt Agnieszka Polska verschillende standpunten en perspectieven af, waarbij ze de complexiteit van de huidige technologische wereld onderzoekt. Door schaalverandering toe te passen, worden haar kunstwerken bijna existentiële oefeningen: vormen en ideeën krijgen een nieuwe betekenis nadat ze in een andere omgeving zijn geplaatst – wat eerst overweldigend lijkt, kan van dichtbij kristalhelder worden, of van een afstand verrassend eenvoudig.

Met een poëtische stem – soms bot, soms teder – reflecteert Polska op de tegenstrijdigheden van onze tijd: ons vermogen om normaliteit en liefde te ervaren terwijl door de mens veroorzaakte rampen zich ontvouwen; de spanning tussen sterfelijkheid, verval en de onverschilligheid die onze dagelijkse routines binnensluipt.

Travels in scale plaatst de bezoeker terug in de rol van waarnemer. Welk standpunt nemen we in, als individuen en als collectief? En hoe beïnvloedt de manier waarop we kijken ons handelen?

Haar eerste solotentoonstelling in Nederland brengt de videowerken The New Sun en What the Sun Has Seen samen. In beide wordt de figuur van een getuige van de snelle maatschappelijke veranderingen onderzocht. Daarnaast reflecteert een nieuwe film op de schaal van het individu in relatie tot het collectief, waardoor een ‘ingebeelde gemeenschap’ ontstaat, opgenomen tijdens Koningsdag in Amsterdam. 

Daarnaast zal Polska’s doorlopende serie Braudel’s Clocks (2022–heden) te zien zijn. Deze sculpturale uurwerken volgen het idee van de 20e-eeuwse historicus Fernand Braudel dat uniforme tijd een sociaal construct is en dat de wereld een complex geheel van structuren is die zich in verschillende snelheden ontwikkelen.

De tentoonstelling is mogelijk gemaakt door het genereuze bruikleen van de kunstenaar en Lombardi—Kargl. 

Info

Over Agnieszka Polska (1985, Lublin, Polen) is beeldend kunstenaar en filmregisseur in Berlijn. Polska gebruikt computergegenereerde media om thema’s te verkennen als individuele agency, sociale verantwoordelijkheid en het vormgeven van historische verhalen binnen omgevingen die worden aangedreven door snelle technologische veranderingen en de stroom van informatie. Haar werk slaat een brug tussen het verleden en het digitale heden, waarbij ze hallucinerende animaties en poëtische verhalen gebruikt om de ethische dubbelzinnigheden van de hedendaagse maatschappij te onderzoeken. Polska’s kunst is internationaal tentoongesteld, waaronder tentoonstellingen in het New Museum en MoMA in New York, Centre Pompidou in Parijs, Tate Modern in Londen en het Hirshhorn Museum in Washington, D.C. Ze had solotentoonstellingen in Hamburger Bahnhof in Berlijn, het Museum of Modern Art in Warschau, M HKA in Antwerpen, Frye Art Museum in Seattle, Nottingham Contemporary en Salzburger Kunstverein. Ze nam deel aan de 57e Biënnale van Venetië, 11e Gwangju Biënnale, 19e en 24e Biënnale van Sydney, 14e Biënnale van Shanghai en 13e Biënnale van Istanbul. In 2017 ontving ze de Preis der Nationalgalerie.

Share

Gerelateerd